Jaka jest optymalna wartość ciśnienia w oponach pojazdu?
Nieprawidłowe ciśnienie w oponach samochodowych przekłada się nie tylko na mniej komfortową podróż, ale również na wyższe zużycie paliwa, szybsze zużycie opon oraz zwiększone ryzyko wypadku. Optymalna wartość ciśnienia w oponach pozwala uniknąć dodatkowych kosztów związanych z wymianą opon oraz gwarantuje bezpieczną podróż. Jakie ciśnienie jest odpowiednie? Jak często je kontrolować? Zapraszamy do lektury!
Gdzie znaleźć informacje o zalecanym ciśnieniu w oponach?
Producent pojazdu podaje zalecane ciśnienie w oponach w instrukcji obsługi oraz na tabliczkach znamionowych. Sama tabliczka znamionowa może znajdować się w różnych miejscach, w zależności od modelu samochodu. Może być to m.in. pokrywa wlewu paliwa, schowek w tablicy rozdzielczej, słupek przy drzwiach kierowcy lub przestrzeń bagażnika, zwykle obok miejsca na koło zapasowe.
Na tych tabliczkach uwzględniane są różne wartości ciśnienia w zależności od rozmiaru opon. Ponadto informacje na tabliczkach obejmują prawidłowe ciśnienie dla opon na osi przedniej i tylnej, zwykle przedstawiane w formie grafiki samochodu ze strzałkami wskazującymi na koła. Może również być podane ciśnienie dla różnych obciążeń pojazdu np. liczby pasażerów, co często ilustruje się graficznie za pomocą ikon ludzików.
Jednostką najczęściej podawaną dla ciśnienia w oponach jest bar, chociaż można także spotkać się z jednostką PSI. Wartość 1 PSI to mniej więcej 0,07 bara. Powszechnie przyjmuje się, że standardowe ciśnienie dla wszystkich opon wynosi 2,2 bara. Ta wartość jest uważana za bezpieczną i jest odpowiednia dla większości pojazdów. Jednak dla większej precyzji zaleca się kierowanie się specyficznymi zaleceniami producenta danego modelu samochodu.
Jak często kontrolować ciśnienie w kołach?
Regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach jest zalecane przynajmniej raz w miesiącu i przed każdą dłuższą podróżą. Ważne jest, aby unikać pomiaru tuż po wyłączeniu silnika. Samochód powinien najpierw ostygnąć, ponieważ ciepłe opony mogą wpłynąć na wynik pomiaru.
Ciśnienie w oponach można kontrolować na stacji benzynowej, w warsztacie lub w swoim garażu czy na parkingu. Choć stacje i mechanicy dysponują bardziej profesjonalnym sprzętem, każdy kierowca może nabyć własny przenośny ciśnieniomierz. Kosztuje on zazwyczaj od 40 do 50 zł, więc nie jest to duże obciążenie finansowe. To urządzenie oraz inne akcesoria i auto części można nabyć w naszej hurtowni motoryzacyjnej.
Spadek ciśnienia w oponach może mieć różne przyczyny. Jednymi z najczęstszych są nieszczelne wentyle lub ucieczka powietrza przez strukturę opony. Wahania temperatury, zwłaszcza nagłe zmiany, takie jak te występujące na przełomie zimy i wiosny, mogą również wpływać na obniżenie ciśnienia. Jednak powolne zmniejszanie się ciśnienia jest naturalnym procesem i zazwyczaj nie stanowi powodu do niepokoju.
Jakie mogą być skutki jazdy z nieprawidłowym ciśnieniem w kołach?
Na wstępie warto podkreślić, że zarówno zbyt wysokie ciśnienie w oponach, jak i zbyt niskie może stanowić problem. Wśród skutków za wysokiego ciśnienia należy wymienić m.in. zniekształcenie się opon oraz wybrzuszenie środkowej części bieżnika, co skutkuje zmniejszonym kontaktem opony z nawierzchnią. W rezultacie przyczepność pojazdu ulega pogorszeniu, co zwiększa ryzyko utraty kontroli nad pojazdem i potencjalnie prowadzi do wypadków drogowych.
Z kolei, gdy ciśnienie w oponach jest znacznie niższe od zalecanych wartości producenta, to może to skutkować utratą przyczepności i utratą kontroli nad pojazdem. W warunkach drogowych może to prowadzić do kolizji lub nawet wypadków drogowych. Ponadto niewłaściwe ciśnienie może opóźniać reakcje pojazdu na ruchy kierownicy i zwiększać nagrzewanie się boków opony. Niemożność utrzymania prawidłowego ciśnienia może również zwiększyć ryzyko uszkodzeń mechanicznych, prowadząc do konieczności częstszej wymiany opon i dodatkowych kosztów dla użytkownika.
Na koniec warto dodać, że prawidłowe ciśnienie w oponach samochodowych ma istotny wpływ na środowisko, szczególnie w kontekście zużycia paliwa i emisji szkodliwych gazów. Statystyki pokazują, że średni kierowca pokonuje rocznie około 20 000 kilometrów na niedopompowanych oponach. To powoduje zwiększone zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla związane z częstszym tankowaniem, co negatywnie oddziałuje na ekosystem.